Udenrigsministeriets rejsevejledning

Vi følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger, og LOPI Mastercard dækker i forhold til disse. Udenrigsministeriet opdaterer løbende deres rejsevejledninger til de lande og områder, der er berørte af coronavirus. Udenrigsministeriet har 4 typer rejsevejledninger:
 
Hvis dit rejsemål er rødt – alle rejser frarådes
Hvis du har et LOPI Mastercard med afbestillingsdækning, så er du dækket for afbestilling af din rejse, hvis din rejse var købt før, at Udenrigsministeriet frarådede rejser til din destination.
 
Hvis dit rejsemål er orange – alle ikke-nødvendige rejser frarådes
Hvis du har et LOPI Mastercard med afbestillingsdækning, så er du dækket for afbestilling af din rejse, hvis din rejse var købt før, at Udenrigsministeriet frarådede rejser til din destination.
 
Hvis dit rejsemål er gult – vær ekstra forsigtig
Hvis dit rejsemål er gult, er der ikke dækning for afbestilling. Vi anbefaler her at man følger de lokale myndigheders anbefalinger under sit ophold.
 
Hvis dit rejsemål er grønt – normale tilstande
Hvis dit rejsemål er grønt, er der ikke dækning for afbestilling.​

Du kan læse mere om, hvad farverne betyder og sikkerhedsniveauerne på Udenrigsministeriets hjemmeside her​.

Jeg skal snart ud at rejse – hvordan skal jeg forholde mig?

Der er i øjeblikket mange opkald, og vi anbefaler, at du kun ringer, hvis du befinder dig i et land eller område med coronavirus, eller skal afrejse inden for en uge. Rejseskade kan i disse tilfælde kontaktes på 33 55 37 20.

Hvis du snart skal rejse, anbefaler vi, at du kontakter dit rejseselskab/flyselskab, og herefter anmelder din skade/situation via vores skadesanmeldelse, som skal fremsendes til rejse@privatsikring.dk

Hvis der er længere tid, til du skal rejse, skal du afvente situationen. Når du nærmer dig afrejse, kan du vurdere situationen ud fra Udenrigsministeriets rejsevejledninger og kontakte Rejseskade, hvis der frarådes rejse til din destination.

Vi udvider dækningen for LOPI Mastercard. Grundet corona-epidemien dækker vi ”før-tid-hjemrejse”. Dækningen træder i kraft fra den 19. marts 2020. Dækningen omfatter rejser, der er bestilt, betalt og påbegyndt før d. 13. marts kl. 15.00, og har henblik på at få folk hjem hurtigst muligt.

Der gælder følgende for ”før-tid-hjemrejse”-forsikringen:

Hvem er dækket?
Dækningen gælder for kortindehavere med et gyldigt Mastercard Guld eller Mastercard Platinum, og dennes sikrede personkreds jf. kortbestemmelserne.

Der er alene dækning for kortholdere med bopæl i Danmark, Grønland og Færøerne.

Tidsbegrænsning
Dækningen træder i kraft fra den 19. marts 2020.

Dækningen omfatter rejser, der er bestilt, betalt og påbegyndt før d. 13. marts kl. 15.00 og har henblik på at få folk hjem hurtigst muligt.

Forudsætninger for dækning og dækningsomfang
Hvis man befinder sig udenfor det kontinentale Europa, hjælper vi med at komme hjem hurtigst muligt. For øvrige kunder er det en forudsætning, at der er mere end fem dage til den oprindelige hjemrejse.

Vi vil være behjælpelige med ​ombooking – enten med hjælp fra SOS International, eller hvis man selv kan finde et fly hjem eller anden billigere transportløsning. Der refunderes rimelige udgifter til ny rejse hjem på økonomiklasse.

Det er yderligere en forudsætning, at man i første omgang, har været i kontakt med eget rejseselskab eller flyselskab og i denne forbindelse fået besked om at anvende oprindelig hjemrejse.

Man skal efterfølgende søge om at få de ubrugte flybilletter refunderet eller andre rejseomkostninger. Udgiften som flyselskab eller rejseselskabet refunderer, vil herefter blive fratrukket den erstatning, som kunden kan få dækket via forsikringen på LOPI Mastercard.

Der dækkes alene rimelige og nødvendige udgifter til førtidig hjemrejse, og det er en betingelse at al førtidig hjemtransport sker efter aftale med Privatsikring og/eller SOS International. Man skal derfor altid kontakte enten SOS International 33 55 23 50 eller Privatsikring 33 55 37 20 før man køber nye billetter.

Førtidig hjemrejse med eksempelvis privatfly vil ikke blive betragtet, som en rimelig eller nødvendig udgift. 

Der henvises desuden til generelle undtagelser i LOPI Mastercard kortbestemmelserne.

Feriekompensation
Der ydes ikke erstatning for feriedøgn som ikke afholdes, ved brug af dækning for ”Før-tid-hjemrejse”.

Erstatningsrejse
Der ydes ikke erstatning til ny rejse, ved brug af dækning for tidligere hjemrejse.

Definition af ekstraudgifter
Ekstraudgifter omhandler alene de udgifter som kunderne bliver pålagt, der er udover hvad de normalvis ville kunne forvente af udgifter til transport.