Udenrigsministeriets rejsevejledning

​Vi følger som udgangspunkt Udenrigsministeriets rejsevejledninger, men undtager dækning i lande udenfor Europa, hvor der er konstateret epidemi. Udenrigsministeriet opdaterer løbende deres rejsev​​​​ejledninger til de lande og områder, der er berørte af coronavirus. Udenrigsministeriet har fire typer rejsevejledninger:

Hvis dit rejsemål er rødt – alle rejser frarådes
Hvis du har et LOPI Mastercard med afbestillingsforsikring, så er du dækket for afbestilling af din rejse, hvis din rejse er købt på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet ikke frarådede rejser til din destination.

Vælger du alligevel at rejse til et rødt rejsemål uden for Europa, er der ikke dækning for skader og skadesudgifter, som direkte- eller indirekte kan relateres til coronavirus. 

Hvis dit rejsemål er orange – alle ikke-nødvendige rejser frarådes

Hvis du har et LOPI Mastercard med afbestillingsforsikring, så er du dækket for afbestilling af din rejse, hvis din rejse er købt på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet ikke frarådede rejser til din destination.

Vælger du alligevel at rejse til et orange rejsemål uden for Europa​, er der ikke dækning for skader og skadesudgifter, som direkte- eller indirekte kan relateres til coronavirus.
 

Hvis dit rejsemål er gult – vær ekstra forsigtig
Hvis dit rejsemål er gult, er der ikke dækning for afbestilling med coronavirus som årsag. Vi anbefaler her, at man følger de lokale myndigheders anbefalinger under sit ophold.​

Hvis dit rejsemål er grønt – normale tilstande
Hvis dit rejsemål er grønt, er der ikke dækning for afbestilling med coronavirus som årsag. 

Du kan læse mere om, hvad farverne betyder og sikkerhedsniveauerne på ​Udenrigsministeriets hjemmeside her​.​

​Særlig udvidelse for dækning ved coronavirus

Udvidelsen gælder sygdom/tilskadekomst for udrejser fra den 17. maj 2021 og frem til den 31. oktober 2021 og alene rejser til orange/røde destinationer i Europa*.

Vi anbefaler altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Vælger du at rejse til lande eller områder inden for Europa, hvor Udenrigsministeriet fraråder al unødig indrejse til, vil du stadig være dækket for skader med relation til coronavirus. Det vil sige udgifter til hospital og behandling, karantæne eller ny hjemrejse, hvis du skulle blive smittet under rejsen.

Du vil også være dækket for eventuelle mérudgifter i forbindelse med coronavirus. Det kan f.eks. være, hvis du brækker benet og er nødt til at blive behandlet på et privat hospital i stedet for et offentligt, på grund af særlige omstændigheder i forbindelse med coronavirus.

Det er en forudsætning for dækning, at du på rejsen følger de lokale myndigheders anvisninger.

Der kan være tilfælde, hvor mulighederne for at hjælpe i hårdt ramte områder kan være begrænsede, men SOS International er klar til at hjælpe bedst muligt døgnet rundt.

Du skal være opmærksom på, at mange lande fortsat har betydelige indrejserestriktioner over for danske rejsende, også selvom man er færdigvaccineret eller tidligere smittet. Du bør også være opmærksom på, at man i andre lande med kort varsel kan indføre restriktioner for at forhindre og begrænse udbredelse af smitte med coronavirus. Restriktionerne kan bl.a. være lukning af grænseovergange, tvungen karantæne og aflysning af flyafgange. Disse situationer er ikke omfattet af rejseforsikringen og herunder dækningsudvidelsen.


*Europa
Med Europa menes følgende lande: Albanien, Andorra, Azorerne, Belgien, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Cypern, Danmark, De Kanariske Øer, Estland, Finland, Frankrig, Færøerne, Gibraltar, Grækenland, Grønland, Holland, Hviderusland, Irland, Island, Isle of Man, Italien, Kanaløerne, Kasakhstan, Kosovo, Kroatien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Madeira, Moldova, Monaco, Montenegro, Nordmakedonien, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Rusland indtil Uralbjergene, San Marino, Schweiz, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien (England, Nordirland, Skotland og Wales), Sverige, Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ukraine, Ungarn, Vatikanstaten og Østrig. 

Rejser du i EU-landene og Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz, skal du medbringe og benytte det blå EU-sygesikringskort.

Information om afbestilling af rejser

​Særligt for vaccinerede og afbestilling af rejser grundet coronavirus

Hvis du har et gyldigt Coronapas eller for nyligt har været smittet med coronavirus og ønsker at bestille en ferierejse til en orange destination, kan du grundet din vaccination eller tidligere smitte afbestille din rejse, hvis destinationen skifter status til rød kort inden afrejse. 

Dækningen gælder ligeledes børn under 18 år med forældre, der indgår i de nævnte forudsætninger: 

Du har et gyldigt Coronapas, når der er gået minimum 14 dage og maksimalt 42 dage siden første stik, eller maksimalt 8 måneder efter at vaccinationsforløbet er gennemført med andet stik. Har du taget mod en vaccine, som kun kræver ét stik, er dit Coronapas gyldigt umiddelbart herefter og maksimalt 8 måneder efter vaccination.

Du lever op til forudsætningerne som tidligere smittet, hvis du kan fremvise dokumentation for en positiv hurtigtest (antigentest) eller PCR-test, som er foretaget mindst 14 dage og højst 8 måneder før bestilling af rejsen.

Det er desuden et krav, at selve rejsen fra ud- til og med hjemrejse også ligger inden for den periode, hvor man ifølge ovenstående har gyldigt Coronapas grundet vaccination eller tidligere smitte med coronavirus.​

Udvidelsen er gældende fra den 21/05-2021. 

Hvis du ikke er færdigvaccineret eller har været smittet med coronavirus, er det en forudsætning for dækning af afbestilling, at destinationen for den bestilte ferierejse var grøn eller gul på bestillingstidspunktet.

Afbestilling pga. karantæne

Forsikringen dækker, hvis du bliver testet positiv med coronavirus inden afrejse, og derfor skal gå i karantæne ifølge Sundhedsmyndighedernes anbefalinger. 

Forsikringen dækker desuden, hvis du kan dokumentere, at du har været nær kontakt til en coronasmittet person og ikke kan nå at blive testet inden afrejse.

Forsikringen dækker ikke, hvis du vil afbestille din rejse grundet karantæne eller selvisolation ud over de to ovennævnte situationer, f.eks. hvis du har valgt at gå i isolation på eget initiativ, eller hvis du er andet led eller længere ude til en coronasmittet person.

Afbestilling af pakkerejser

Hvis du ønsker at afbestille en pakkerejse, det vil sige en rejse, der består af f.eks. hotel og flybilletter, eller hotel og udflugt, skal du kontakte din rejseudbyder for at få refusion eller erstattet din rejse, som det står i Lov om Pakkerejser.

Har du købt rejsen gennem en tredjepart, f.eks. en hjemmeside, der formidler rejser for et rejsebureau, skal du kontakte firmaet bag hjemmesiden for at få refusion eller erstattet din rejse.

Vi anbefaler derfor, at du venter med at kontakte os, indtil du får mere information fra din rejseudbyder.

Afbestilling af rejser

Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, f.eks. rejsebureau eller flyselskab for ombookning eller refusion.

Hvis rejseudbyder giver afslag på ombookning eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, f.eks. i en mail. Det gælder også, hvis din rejseudbyder kun kan tilbyde delvis refusion. Herefter kan du kontakte os og eventuelt anmelde skaden.

Afbestilling forudsætter, at du har et Mastercard Standard, Guld eller Platinum.

Privatsikring kan kontaktes på +45 3355 3720.

Hvis der er lang tid til, du skal rejse, anbefaler vi, at du holder dig løbende orienteret og venter med at afbestille din rejse, da situationen kan ændre sig med kort varsel.

Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, hvor Udenrigsministeriet efter bestilling af din rejse fraråder rejser til.