Udenrigsministeriets rejsevejledning

​Vi følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger, og LOPI Mastercard dækker i forhold til disse. Udenrigsministeriet opdaterer løbende deres rejsev​​​​ejledninger til de lande og områder, der er berørte af coronavirus. Udenrigsministeriet har 4 typer rejsevejledninger:

Hvis dit rejsemål er rødt – alle rejser frarådes
Hvis du har et LOPI Mastercard med afbestillingsforsikring, så er du dækket for afbestilling af din rejse, hvis din rejse var købt før, at Udenrigsministeriet frarådede rejser til din destination.

Vælger du alligevel at rejse til et rødt rejsemål, er der ikke dækning for skader og skadesudgifter, som direkte- eller indirekte kan relateres til coronavirus. 

Hvis dit rejsemål er orange – alle ikke-nødvendige rejser frarådes

Hvis du har et LOPI Mastercard med afbestillingsforsikring, så er du dækket for afbestilling af din rejse, hvis din rejse var købt før, at Udenrigsministeriet frarådede rejser til din destination.

Vælger du alligevel at rejse til et orange rejsemål, er der ikke dækning for skader og skadesudgifter, som direkte- eller indirekte kan relateres til coronavirus.
 

Hvis dit rejsemål er gult – vær ekstra forsigtig
Hvis dit rejsemål er gult, er der ikke dækning for afbestilling med coronavirus som årsag. Vi anbefaler her at man følger de lokale myndigheders anbefalinger under sit ophold.​

Hvis dit rejsemål er grønt – normale tilstande
Hvis dit rejsemål er grønt, er der ikke dækning for afbestilling med coronavirus som årsag. 

Du kan læse mere om, hvad farverne betyder og sikkerhedsniveauerne på ​Udenrigsministeriets hjemmeside her​.​

Hvordan dækker rejseforsikringen?

Vil du gerne bestille en rejse nu?
Vil du gerne bestille en rejse til et land eller område, hvor Udenrigsministeriet ikke længere fraråder indrejse? Så kan du roligt gøre det nu, og stadig være dækket for afbestilling, selvom Udenrigsministeriet senere kan blive nødt til at fraråde indrejse igen.

Afbestilling forudsætter, at du har et Mastercard Guld eller Platinum.

Vær opmærksom på karantæne
Visse lande eller regionale områder har krav om selvkarantæne ved indrejse. Det kan være en god idé at tjekke det pågældende lands rejsevejledning inden indrejse, og inden du bestiller din rejse, så du ikke skal bruge hele din ferie på at være i karantæne.

Det land eller område jeg opholder mig i, er ændret fra gult til orange
Du er fuldt dækket af vores normale betingelser på rejseforsikringen, også hvis du skulle blive smittet med Covid-19.​ 

Er der behov for hjemrejse før tid, skal du følge anvisningerne i Udenrigsministeriets vejledninger for hjemrejse og eventuelt kontakte din rejseudbyder, f.eks. rejsebureau eller flyselskab.

Hvis Udenrigsministeriet opfordrer til at komme hjem hurtigst muligt, skal du kontakte din rejseudbyder og i sidste ende kan Privatsikring kontaktes for en dialog omkring dine muligheder. Hjemrejse ”hurtigst muligt” kan dog betyde, at du fortsat kan benytte din planlagte hjemrejse.

Information om afbestilling af rejser

Afbestilling af pakkerejse
Hvis du ønsker at afbestille en pakkerejse, det vil sige en rejse, der består af f.eks. hotel og flybilletter, eller hotel og udflugt, skal du kontakte din rejseudbyder for at få refusion eller erstattet din rejse, som det står i Lov om Pakkerejser.

Definitionen af pakkerejser

Har du købt rejsen gennem en tredjepart, f.eks.  en hjemmeside der formidler rejser for et rejsebureau, skal du kontakte firmaet bag hjemmesiden for at få refusion, eller erstattet din rejse.

Vi anbefaler derfor, at du venter med at kontakte os, indtil du får mere information fra din rejseudbyder.

​Afbestilling af rejse
Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, f.eks. rejsebureau eller flyselskab, for ombookning eller refusion.

Hvis rejseudbyder giver afslag på ombookning eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, f.eks. i en mail. Det gælder også, hvis din rejseudbyder kun kan tilbyde delvis refusion. Herefter kan du kontakte os og eventuelt anmelde skaden.

Afbestilling forudsætter, at du har et Mastercard Guld eller Platinum.

Privatsikring kan kontaktes på +45 3355 3720.

Hvis der er lang tid til, du skal rejse, anbefaler vi, at du holder dig løbende orienteret og venter med at afbestille din rejse, da situationen kan ændre sig med kort varsel.

​Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, hvor Udenrigsministeriet, efter bestilling af din rejse, fraråder rejser til.