Særlig udvidelse for afbestillingsforsikring ved nye indrejserestriktioner
Selvom Udenrigsminsteriet ikke længere inddeler lande i farver efter smitteniveauet af coronavirus, har mange lande fortsat betydelige indrejserestriktioner overfor danske rejsende, ligesom at nye restriktioner kan indføres med kort varsel.
Derfor gælder der nu en ekstraordinær udvidelse af forsikringsbetingelserne for afbestillingsforsikringen til LOPI Mastercard. Udvidelsen gør, at du kan benytte din afbestillingsforsikring, hvis din destination indfører nye indrejserestriktioner, efter du har bestilt din rejse.
Den ekstraordinære udvidelse dækker, hvis din destination indfører følgende i krav relateret til coronavirus:
- Krav om vaccination mod coronavirus. Både hvis du ikke ønsker at modtage vaccination eller hvis du ikke kan nå, at blive færdigvaccineret inden afrejse
- Krav om karantæne efter indrejse
- Indrejseforbud til pågældende land eller område/region for danske rejsende.
- Krav om fremvisning af negativ coronatest, som umuliggøres af nylig coronasmitte.
Det er en forudsætning for dækning, at der ikke var de pågældende restriktioner, da du bestilte rejsen samt at Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse, på tidspunktet for bestilling af rejsen.
Udvidelsen gælder indtil 31. december 2022.
Karantæne
Hvilke udgifter er dækket, hvis jeg bliver ramt af karantæne i udlandet?
Rejseforsikringen dækker rimelige og nødvendige ekstraudgifter – det vil sige udgifter til kost og logi, og evt. en ny hjemrejse, hvis du er blevet smittet med coronavirus, eller er direkte nærkontakt i andet led til en smittet med coronavirus.
Det er dog et krav for dækning, at myndighederne i det land du tilbageholdes i, ikke betaler dine ekstraudgifter.