Udenrigsministeriets rejsevejledning

​Rejseforsikringen til dit LOPI Mastercard følger som udgangspunkt Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Siden 15. oktober 2021 har Udenrigsministeriet ikke længere inddelt lande i farver efter smitteniveauet af coronavirus. Det betyder, at din rejseforsikring dækker i hele verden, selvom du bliver syg med coronavirus på rejsen.

Vær opmærksom på, at enkelte lande fortsat kan have indrejserestriktioner over for danske rejsende, også selvom du er vaccineret eller har været smittet med coronavirus. Du bør også være opmærksom på, at man i andre lande - med kort varsel - kan indføre restriktioner for at forhindre og begrænse udbredelse af smitte med coronavirus. Restriktionerne kan bl.a. være lukning af grænseovergange, tvungen karantæne og aflysning af flyafgange. 

Derfor skal du fremover forholde dig til sikkerhedsniveauet i Udenrigsministeriets rejsevejledninger og rejsemålets indrejseregler på de danske ambassaders hjemmesider om coronavirus. Det er dit eget ansvar, at du opfylder de enkelte landes krav for indrejse.

Der gælder ikke længere test- eller isolationskrav efter hjemkomst til Danmark.

Du kan finde Udenrigsministeriets rejsevejledninger her​.​

Information om afbestilling af rejser

Afbestilling af rejse
Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, f.eks. rejsebureau eller flyselskab, for ombookning eller refusion. 
Hvis rejseudbyder giver afslag på ombookning eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, f.eks. i en mail, også hvis din rejseudbyder kun kan tilbyde delvis refusion. Herefter kan du kontakte os og eventuelt anmelde skaden.

Du kan bl.a. gøre brug af din afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse til din destination og dette ikke var kendt, da du bestilte rejsen. 

Se i øvrigt afsnittet ”Særlig udvidelse for afbestillingsforsikring ved nye indrejserestriktioner”.

Afbestilling af pakkerejse
Hvis du ønsker at afbestille en pakkerejse, det vil sige en rejse, der består af f.eks. hotel og flybilletter, eller hotel og udflugt, skal du i første omgang kontakte din rejseudbyder for at undersøge om rejsen gennemføres som planlagt. Hvis rejseudbyder må annullere den planlagte rejse, skal rejseudbyder erstatte rejsen, som det står i Lov om Pakkerejser.

Afbestilling pga. karantæne
Forsikringen dækker, hvis du bliver testet positiv med coronavirus inden afrejse, og derfor skal være i karantæne ifølge Sundhedsmyndighedernes anbefalinger. 

Forsikringen dækker desuden, hvis du kan dokumentere, at du har været nærkontakt eller øvrig kontakt til en coronasmittet person og ikke kan nå at blive testet inden afrejse i overensstemmelse med myndighedernes anbefaling om test.​

Forsikringen dækker ikke, hvis du vil afbestille din rejse grundet karantæne eller selvisolation ud over de to ovennævnte situationer. Det er f.eks., hvis du har valgt at gå i isolation på eget initiativ eller hvis du er 2. led eller længere ude til coronasmittet person.  

Hvis der er lang tid til, du skal rejse, anbefaler vi, at du holder dig løbende orienteret og venter med at afbestille din rejse, da situationen kan ændre sig med kort varsel.​

Særlig udvidelse for afbestillingsforsikring ved nye indrejserestriktioner

Udenrigsminsteriet inddeler ikke lande i farver efter smitteniveauet af coronavirus, og mange lande har fjernet coronarestriktioner og indrejserestriktioner overfor danske rejsende. Nye restriktioner kan dog indføres med kort varsel, hvis coronavirus igen spreder sig hastigt. 

Derfor gælder der en ekstraordinær udvidelse af forsikringsbetingelserne for afbestillingsforsikringen til LOPI Mastercard. Udvidelsen gør, at du kan benytte din afbestillingsforsikring, hvis din destination indfører nye indrejserestriktioner, efter du har bestilt din rejse.

Den ekstraordinære udvidelse dækker, hvis din destination indfører følgende i krav relateret til coronavirus:
  • Krav om vaccination mod coronavirus. Både hvis du ikke ønsker at modtage vaccination eller hvis du ikke kan nå, at blive færdigvaccineret inden afrejse
  • Krav om karantæne efter indrejse
  • Indrejseforbud til pågældende land eller område/region for danske rejsende.
  • Krav om fremvisning af negativ coronatest, som umuliggøres af nylig coronasmitte.
Det er en forudsætning for dækning, at der ikke var de pågældende restriktioner, da du bestilte rejsen samt at Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse, på tidspunktet for bestilling af rejsen.

Udvidelsen gælder indtil 31. deceber 2023.​

Karantæne​

Hvilke udgifter er dækket, hvis jeg bliver ramt af karantæne i udlandet?
Rejseforsikringen dækker rimelige og nødvendige ekstraudgifter – det vil sige udgifter til kost og logi, og evt. en ny hjemrejse, hvis du er blevet smittet med coronavirus, eller er direkte nærkontakt i andet led til en smittet med coronavirus.

Det er dog et krav for dækning, at myndighederne i det land du tilbageholdes i, ikke betaler dine ekstraudgifter.​​